Charme van kamperen

Charme van kamperen!

Het vakantiegeld is pas koud twee welen geleden gestort. Maar het mijne is alweer op. Net terug van vakantie. En eigenlijk ben ik gewend om dan al meteen de balans op te maken voor hoe en waar ik een volgende keer weer weg zou willen. De Canarische eilanden heb ik dit jaar bezocht. Een trip met het vliegtuig dus. Ieder jaar weer de afweging: met de caravan op pad of wat verder weg.

Eigenlijk ben ik een kampeerder in hart en nieren. Met de paplepel ingegeven noemen ze dat geloof ik. Mijn ouders hadden vroeger een Hobby caravan. Omdat ze, voordat ze ‘t Zand overnamen van de gemeente, agrariër waren gingen wij niet vaak ver weg.Gewoon de tripjes in Nederland, met onze Hobby. Heerlijk vond ik dat als kind. Het campingleven had altijd avontuur. Met de tafeltennistafels als centrale ontmoetingsplaats heb ik heel wat vriendjes gemaakt. Ik weet nog hoe we dan vertrokken; fietsen en vlonder in de caravan. Ja zelfs de luchtbedden gingen al opgeblazen mee (was toch veel gemakkelijker opblazen met de compressor thuis). Ik weet zeker dat die caravan overladen was!

Toen ging ik met mijn eerste vriendje op vakantie. Hij ging ECHT niet met een wc rol over de camping te gaan lopen. Maar ja… Je hebt verkering met de dochter van een camping-boer of niet! Dus wij samen in een tentje naar de camping. Overigens is die wc rol allang achterhaald maar vinden reisprogramma’s het maar wat leuk om dat stereotype beeld in stand te houden.

Later, toen mijn jongste zoon Sjoerd 2 jaar was geworden mocht ik met mijn eigen Fendt caravan op vakantie. De kids (Renske toen 4 en Sjoerd dus 2) sliepen op die leeftijd al in hun eigen tentje. Een aanbouwtentje aan de voortent weliswaar. Reuze handig die aanbouwtentjes maar wel ontzettend lastig op te vouwen.

Wat is nu voor mij de charme van dat kamperen?

Allereerst vind ik het fantastisch om zoveel buiten te zijn. In Nederland zijn we met iets minder weer toch al snel geneigd binnen te zitten. Maar op de camping trek je gewoon een extra trui aan.

Ook het “kneuterige” van het dagritme op de camping vind ik heerlijk! Dat begint al met het halen van broodjes in de ochtend. Op ‘t Zand worden deze overigens bij de tent “thuis” bezorgd. Het gezellig in huiselijke sfeer ontbijten en dan gezellig met een van de kids afwassen. Dan is afwassen opeens gezellig.  Overdag zijn we veelal actief in de weer; wandelen of fietsen zijn favoriet. Liefst naar een leuk dorpje of stad om een terrasje te pakken of wat te winkelen (wisten jullie dat winkelen in de top 3 van vakantiebesteding staat). En in de avond dan zo vaak mogelijk de scottelbraai aan! Maar ik heb ook wel eens zo gek gedaan om de kaasfondue mee te nemen naar de caravan hoor :)  Mijn kinderen vinden de caravan ook een heerlijke plek. Een ouderwets bordspel spelen in de caravan heeft net iets meer charme dan thuis. En ik vind het fijn dat al dat electrische speelgoed (games) in de vergetelheid raakt.

Een andere reden waarom ik kamperen heerlijk vindt is het bij je hebben van je eigen fijne lekkere spullen. Je hoofdkussen is altijd goed, matras slaapt altijd prima en thee kun je gewoon uit je eigen favoriete mok drinken. Dat ik de wc en douche dan moet delen heb ik weinig problemen mee. Voorwaarde is natuurlijk wel dat het een schoon toiletgebouw is!

Het laatste maar toch zeker niet onbelangrijkste vind ik de sfeer van kamperen erg leuk. Dat is ook meteen het lastigste te omschrijven. Maar noem het de vriendelijkheid, openheid en gastvrijheid van de (meeste) campings en mede kampeerders.

Tja, en dan toch was ik dit keer met het vliegtuig weg… We hadden een druk voorjaar gehad met Pasen, Hemelvaart en Pinksteren en gezien mijn ervaringen van vorig jaar dacht ik daarna echt even bij te moeten tanken. Dat viel alles mee. We hadden een heerlijk, gezellig druk en toch ontspannen voorseizoen. Hubert en ik hebben het roer van de camping nu 1,5 jaar geleden overgenomen. En ik kon merken dat we afgelopen winter de dingen goed georganiseerd hadden waardoor het in het voorjaar gesmeerd liep. Ik hoefde dus eigenlijk helemaal niet 8 dagen knock out op een strandbedje bij te komen!

Daarom stiekem toch maar geregeld dat mijn Fendt caravan uit de stalling kwam zodat ik meteen na terugkomst uit Spanje nog even drie nachtjes kamperen met de kids eraan vast kon plakken! Renske en Sjoerd hadden toevallig twee studiedagen dus van die gelegenheid maakten we nog snel even gebruik.

Oh daarmee kom ik nog op de charme van kamperen; je komt en gaat wanneer je zelf wil. Even een weekend niets in de agenda? Dan kan de caravan achter de auto en wegwezen!

Nu ben ik  weer helemaal vol inspiratie en energie om jullie allemaal een leuke vakantie bezorgen de rest van dit seizoen! En raad eens… Vanaf woensdag de 8e juni staat mijn Fendt caravan ook weer op t zand; kamperen op eigen camping :)

Eigenlijk ben ik ook benieuwd wat jullie de charme van kamperen vinden. Hieronder vind je ruimte om een reactie te plaatsen.

Judith van Loon

1. Wat wij het leukste vinden van kamperen is toch wel het motto niets moet alles mag ! kunderen hebben het naar hun zin dat is heel fijn voor ons en de gezelligheid op het veld onder elkaar heerlijk hoor kamperen ik zou niet anders willen !

2. Goed stuk.
    Voor mij is de charme van kamperen dat mensen weer sociaal worden een praatje een goedemorgen elkaar ff helpen de caravan te plek zetten dat soort dingetjes kan ik echt van genieten en savonds het geroezemoes,heerlijk
    Mvg r mulder

3. Kamperen…. de charme van,

Tja, hier moest ik even over nadenken. Wij kamperen al jaren 1 of 2 weekjes in voor en naseizoen. daarbuiten gingen we ook twee of drie maal per jaar lekker vliegen. Heerlijk hebben we dat altijd gevonden, tot 2 jaar terug.
    Op een koude januaridag in 2015 hebben we onze hond opgehaald, en dat was liefde op het eerste gezicht. Voor ons geen verre reizen meer naar warme oorden en vreemde gewoontes, we hebben een mooie nieuwe Fendt gekocht en zijn op zoek gegaan naar een leuke voorseizoensplaats die niet verder dan een uurtje reizen van huis mocht zijn. ‘t Zand dus…. inmiddels zijn we ruim een jaar verder en hebben we het geweldig naar ons zin in brabant, De camping is gezellig en de omgeving een aanrader. Dit seizoen komt er een andere voortent, en zijn we helemaal klaar om de eerstkomende jaren heerlijk te gaan kamperen. Inderdaad…..lekker rommelen rond je “eigen” stekje, een beetje rondkijken in de omgeving en heerlijk tot rust komen. En de hond? Die heeft het heerlijk op ‘t zand. Tot eind maart maar weer.